men-motseklet-en-ik.reismee.nl

met alle chinezen,,, maar ook met den deze!!

Ja ja ze zijn der !! mooie banen !!

In Udoxai kende ik na drie dagen elk straatje, dus was het tijd om te vertrekken. Ik had informatie gekregen via de hoteluitbater, dat de weg naar Pongsaly echt niet te doen was, en dat er werken bezig waren. Dus dit plan moest ik uit mijn hoofd zetten en dan ben ik naar Luang Namtha vertrokken. Het enige probleem is dat ik dan al zeer dicht bij de grens met Thailand zit en dus sneller in Thailand zal zijn. Maar ja , het zij zo. De rit naar Luang Namtha is een 140 km en ik plande tussen 4 en 5 uren te rijden. Ik ben vertrokken en de weg in de stad lag er mooi bij, en verwachte dat ik eenmaal uit de stad zou zijn de weg snel in zeer slechte staat zou zijn. Ik was al een 20 km uit de stad en nog steeds was het een mooie asfaltbaan, en het ging vooruit, verbazend goed vooruit. En de weg bleef in goede conditie, zodat ik het eerste uur al 75 km gedaan had, en als dat zo blijft duren ben ik binnen de twee uren op mijn plaats, en da had ik niet verwacht.

Dan was het tijd voor een stop, en ik bekeek de kaart nog maal, en besliste om naar de Chinese grens te rijden een 100 km verder. Ondertussen had ik ook gezien dat ik moest gaan tanken onderweg en bij het eerste tankstation zou ik dat doen. Ik ben verder gereden tot in Bo ten de chinese grens en onderweg was er maar 1 benzinestation, en daar hadden ze geen benzine meer enkel nog diesel, en daar kan ik niets mee doen. Aan de chinese grens was er eigenlijk weer niet veel te zien, maar der was een grote winkel met vanalle spullen van chinese makelij. Bij het begin van mijn reis heb ik in Bangkok een paar croks gekocht voor 80 bath, en die schoenen waren nu echt versleten, en ik was dringend aan nieuwe toe. En ik zag daar in die winkel een pracht exemplaar liggen( Azuurblauw met knal gele afwerking), en het was juist mijn maat, wat een geluk zeg, dus heb ik deze gekocht, men vroeg me 100 000 kip ( 10 euro), ik heb kunnen afbieden tot 60 000 kip, en dan was dit prachtig paar croks van mij, en fier dat ik was

. Ik bevestigde de schoenen boven op mijn bagage zodat iedereen mijn schoenen kon bewonderen. En dan ben ik terug gereden richting Luang Namtha, maar ik had nog steeds niet kunnen tanken, en het was hoog nodig. Onderweg gevraagd waar ik kon tanken en men vertelde me dat er een vijftal km verder een tankstation was, als ik daar nog geraak zal ik blij zijn dacht ik. Ik had eens met mijn tank geschud en ik hoorde geen benzine meet kletsen in mijn tank. Aan het benzine station aangekomen zag ik meteen dat er iets niet pluis was, er lagen sloten op de pompen, de bedienaar trachte me duidelijk te maken dat hij geen druppel benzine en diesel meer had, amaai wa nu?? Terwijl ik daar stond te schuddekoppen kwam er een jonge man met een brommertje aan en die had ook benzine nodig, en deed teken om hem te volgen, ik probeerde te zeggen dat ik echt niet ver meer kon rijden, dat ik op mijn laatste druppels aan het bollen was. Ik volgde de man en onderweg begon de motor tegen te werken, en viel stil, daar stond ik mooi te kijken, zo leeg als een lege fles bier. Ik opende mijn tank en hield mijn motor schuin zodat de laatste druppels naar de carburator konden stromen. Ik probeerde te starten en da lukte, en heb even kunnen verder rijden, en daar stond de jonge man te wuiven met een fles vol benzine. Ik kapte de benzine in mijn tank, en vroeg waar het benzine station was, maar er was er geen de eerste 20 km. Deze benzine kwam van een verkoopster van fruit die ook flessen benzine verkocht voor woekerprijzen,en ze had geen benzine meer. Ja met een liter moet ik die 20 km kunnen overbruggen, dus reed ik verder. En dan kwam ik aan het benzine station, en raar maar waar , ook hier hadde ze gene naft meer, de man die goed engels prate vertelde me dat er laatste dagen nergens nog benzine is geleverd, dit alles heeft te maken met het Lao nieuwjaar dat drie dagen duurt. De man vroeg me om 100 meter terug benzine te kopen bij weer zo een verkoper in flessen naft. Ik er naar toe, en deze had nog 3 flessen staan en ik kon deze kopen voor 50 000 kip, normaal is het 33 000 kip, maar ja ik kon niet anders, en liet de 3 flessen in mijn tank kappen. Ik moest ook nog gaan wateren, en toen ik terug kwam stonden er weer 3 flessen benzine op de toonbank van de kiosk, de man had me ferm bij men( ---------), en lachte zijn tanden bloot. Het was nog een 30 km tot in Luang Namtha, dus met die drie liters had ik genoeg.

Ik kwam even later in Luang Namtha, en zag een benzine pomp en even verder weer éen, aan de eerste pomp stond veel volk aan te schuiven, dus ik naar die andere en daar stond geen volk, en ik wist meteen waaarom, ook deze pomp was droog. Dus ik snel naar die andere, en na lang wachten heb ik mijn tank kunnen vullen, oef!! Ondertussen tijdens het wachten heb ik vernomen dat het misschien nog tot maandag kon duren eer ze een nieuwe lading benzine kregen. DUS, ik was zeer tevreden dat ik terug een volle tank had, goed voor 300 km, of meer.

Ik heb terug een kamer genomen in het hotel van verleden jaar, omdat ik wist dat ze een grote afgesloten parking hadden waar ik mijn motor veilig kan stallen. Na de nodige douche wou ik mijn nieuwe schoenen aandoen, waar er was iets, ze waren te klein, ik kreeg ze niet meer aan, wa is da nu? zou ik een verkeerde maat meegenomen hebben, maar nee dit is een 10, en normaal heb ik een 9 en half. Hoe kan da nu? hier sta ik weer schoon!!De schoenen hebben de hele rit op mijn bagage gelegen, maar wel in de volle zon, zouden die gekrompen zijn van de warmte?? Normaal zet alles uit met de warmte!! De chinezen hebben me ook ferm bij men -------

Ik heb hier op de plaatselijke markt een paar flip flops gekocht( teen sleffers) en deze moeten hun werk doen tot ik in Thailand ben. Ik heb met mijn nieuwe sleffers een wandeling gedaan, en toen ik langs het benzinnestation passeerde zag ik dat de naftpomp ook droog stond, dus heb ik dubbel geluk gehad :-)). De rest van de dag heb ik geluierd, en nen goede pot gaan drinken, en terwijl ik in de kroeg zat vertelde men me dat ze ook aan de laatste bak grote flessen bier bezig waren, ik heb nog snel twee flessen gekocht, dus konden ze me niet droog zetten die avond.

De volgende dag wou ik een toer gaan maken met mijn motor, maar voor alle zekerheid heb ik mijn motor laten staan, met die benzine schaarste. Dus ben ik te voet maar een toer gaan doen, maar na een half uur had ik al pijn tussen mijn tenen, met die teensleffers is het ook niet gemakkelijk stappen. Op de grote overdekte markt heb ik andere Croks gekocht en nu voor 25 000 kip, en die lopen en passen wel goed. Nu ga ik hier nog twee dagen blijven, en dan rij ik naar de grens, en dan zien we nog wel, daar is tevens de plaats die ik verleden jaar zo geschikt vond om er een zaak te openen, eens benieuwd of ik dat nu nog vind!!

Ja mensen, ze kunnen er wat van die chinezen he!! schoenen maken die krimpen van de zon, Almaar sjans dat ik niet op wandel gegaan ben met die schoenen, ze zouden vastgekrompen zijn tijdens de wandeling in de zon, en leg da maar eens uit,!! Da geloofd geen mens!!

zeer warme, of zeg ik ,hete groeten uit Luang Namtha, Laos, mario!! xxx

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!