men-motseklet-en-ik.reismee.nl

Siem Reap, als wolken breken :-(((

donderslagen

Zondagmorgen zou ik vertrekken uit Phnom Penh, ik maakte alles klaar, en plots dacht ik er aan, ik heb mijn paspoort nog niet opgehaald voor de visa aanvraag. Dus ik meteen naar het bureel, en nog niets vermoedend stond ik voor een gesloten deur, het was zondag. En zoals bij ons werkt men hier niet op zondag. Ik trok nog grotere ogen toen ik hoorde dat men hier op maandag een feestdag had, en het bureel pas op dinsdag weer zijn deuren zou openen.

Dus zat er niets anders op dan nog twee dagen langer te blijven, de mensen van het hotel lachte hun tanden bloot. Het is voor de moment zeer stil in Phnom Penh, je hoort de restaurant en baruitbaters klagen dat het de stilste periode is in vele jaren, dus was ik zeer welkom.

De twee dagen heb ik gevuld met lange wandelingen, en hier en daar een lekker etentje. En dan was het dinsdagmorgend en om 9 uur stond ik al voor de deur van het bureel, en meteen had ik mijn paspoort terug in mijn handen. Op de terugweg naar het hotel zag ik donkere wolkenopkomen, en voor ik aan het hotel was kon ik al gaan schuilen, de regen viel weer met bakken uit de lucht, met gevolg, om 12 uur regede het nog en kon ik mijn reis naar Siem Reap weer uitstellen.De mensen van het hotel konden er weer om lachen, en grapte er mee dat het nog een hele week zou gaan regenen :-)

Woensdag, en eindelijk kon ik vertrekken, het zag er wel bewolkt uit, maar ik zou het risiko nemen. Een rit van 325 km stond op het plan, met de eerste 60 km zeer slechte wegen en daar had ik bijna anderhalf uur voor nodig. Ook werd het een paar keer flink donker maar de regen bleef uit. En een 5 uur later stond ik weer in Siem Reap, ik dankte mijn heilige boedha om het droog houden tijdens mijn reis. Het was 9 maanden geleden dat ik hier nog was, en je merkte meteen het verschil, zo was het hotel waar ik van te voren sliep afgebroken, het hele marktplein met dergelijke cambodiaanse eetstalletjes was ook verdwenen en vervangen door westers uitziende gebouwen, en de hele stad is zodanig verwesterd dat je je hier niet meer in Cambodia waant.

Dan op zoek naar een andere slaapplaats, en dat was niet zo moeilijk aangezien dat het hier voor deze periode ook niet zo druk is.Na de nodige grondige schrobbeurt van mijn gezicht en ander lichaamsdelen, want het stof was weer overal te vinden, ben ik mijn favoriete restaurantje gaan opzoeken. Ook hier was alles anders, van het werkvolk dat hier voordien werkte was er niemand meer te bekennen, alles was nieuw en flink duurder geworden, alleen het bier had de zelfde prijs, een halve dollar voor een 33 cl, das goedkoop he!!

Na een fris biertje ben ik nog wat andere plaatsen gaan bekijken en steeds merkte je het verschil met enkele maanden geleden, en telkens was ik teleurgesteld, het Cambodiaanse is weg.

En dan werd het plots zeer donker en hoorde je flinke donderslagen steeds korterbij komen, en eventjes later viel de eerste regen. En binnen enkele minuten was het zo donker dat je dacht dat het al avond was, en dat was 2 uren te vroeg. Ik had een schuilplaats weten te vinden in een cafeetje, en bestelde er een biertje. Odertussen plensde de regen oorverdovend op de metalen golfplaten van het dak, ik waande me op de ene of andere house party. En dan begon het echt te gieten , binnen de kortste keren stonden de straten blank, en er heerste een gevoel van paniek bij de uitbater. Volgens zijn weten had hij het hier nog nooit zo hard zien regenen, en vreesde dat het water tot in zijn café zou komen. Ik ben begonnen met het helpen om bepaalde zaken van de vloer te halen en hier en daar op de tafels te zetten. En dan plots een hevige flits gevolgd door een zeer luide knal, en alles was donker, geen stroom meer en toen sloeg de paniek echt toe. De uitbater en zijn werklui wisten het niet meer en enkele van hen zette het op een lopen. En daar zaten we dan onder de golfplaten die ons nog steeds voor de hevige regen beschutte. Een half uurtje later was het onweer over de stad getrokken en het regende nog wel maar niet meer zo hevig. En plots was er weer stroom en je hoorde de mensen overal terug juichen. Er stond ondertussen enkele cm water in het cafe, en met man en macht werd er geprobeerd om het water buiten te keren, maar dat lukte niet echt. Ik probeerde duidelijk te maken om nog wat langet te wachten tot je het water op de straat ook zag minderen, en dan beginnen te poetsen, maar niemand had er oren naar, en even later ben ik vertrokken richting hotel. Overal zag je mensen in de weer om het overvloedige water buiten te krijgen en zoveel mogelijk te redden. Kletsnat kwam ik aan mijn hotel,(het regende nog steeds) en ook hier had men met het opkomende water te maken. De baas vertelde me ook dat dit de eerste keer was in vier jaar tijd dat hij het hotel uitbaate.

Na wat droge kledij en een kijk uit het venster zag ik dat het regenen gestopt was, en het water stilletjes zakte. Ondertussen was de stroom nog eens uitgevallen, maar het hotel was goed voorzien en had een noodgenerator. Bij de volgende wandeling door de straten zag je de sporen van slijk en water nog steeds, sommige mensen deden er alles aan om alles proper te krijgen, andere zaten er moedeloos naar te kijken.In het hoger gelegen centrum was er niets van wateroverlast waar te nemen, en daar ging het gewone leven verder zoals voordien.

Een zalige nachtrust, en je staat met een glimlach op.Ik voelde me zeer goed, er was tevens een heldere hemel, het kon niet stuk.En dan op weg naar wat te eten en hier en daar zag je nog sporen van de hevige regenval van de avond voordien.En je zag ook dat de mensen ook weer goed geluimd waren, en de miserie al bijna vergeten waren. Ook toen ik aan de rivier kwam zag ik dat deze nog steeds zeer hoog stond, en vele mensen hebben hun tuin aan de oever van de rivier, en hun gewassen stonden nu onder water, dus van oogsten is er nu geen sprake meer, en hier zag je de mensen zeer sip kijken.

Die dag is er s'avonds nog eens een kleine wolkbreuk geweest maar niet met de gevolgen zoals voordien. Ik ben van plan om hier zondag te vertrekken als het weer het toelaat naar Battambang.( 200 km)

Volgende afspraak vanuit Battambang hopelijk!! mario

Reacties

Reacties

Daniella

Ha Mario,

Terwijl ik uw stukje aan't lezen ben over hoe het donkerder werd en begon te gieten, werd dat hier juist stillekes donkerden en plets de regen nu uit de lucht, dat is timing hé! Tekst en geluid :-)

xxx

MOLLEKE

Mario ge kunt beter zo snel mogelijk terug naar belgie komen,hier is het toch nog ietsje petietsje beter.
Groetjes.

marijke

hoi Mario, groetjes uit Nederland, ik heb al je verhalen gelezen, hier regent het zo nu en dan ook vreselijk hoor ! jammer dat het zo verwestert in Cambodja, komt dit door de toeristen (amerikanen) ??
veel geluk verder nog met reizen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!